قیمت شستشوی فرش در سال 1402

قیمت قالیشویی در سال 1402
قیمت قالیشویی
قیمت قالیشویی

با افزایش قیمت فرش و رواج آپارتمان نشینی و خستگی شستن فرش!، مراکزی برای شستشوی موکت و فرش بوجود آمدند و روز به روز نیز به تعداد این مراکز افزوده می‌شود! به همین خاطر، یافتن یک مرکز قالیشویی معتبر که قیمت شستشوی فرش مناسب داشته باشد و در عین حال، کیفیت رضایت بخشی ارائه کند کار مشکلی است. در این مقاله راجع­به بهترین ویژگی ­های قالیشویی خوب و همچنین راجع به تفاوت قیمت ­های مراکز قالیشویی صحبت کرده­ایم.

ویژگی قالیشویی خوب در کرج

برخلاف تصور برخی از جامعه که گمان می‌کنند مواد اولیه با کیفیت یا پرسنل متخصص و… اولین ویژگی یک قالیشویی خوب است، « مدیریت و نظارت مستمر»، تفاوت مهم و اصلی یک قالیشوی خوب با کارگاه‌های غیر استاندارد است. استفاده از مواد شوینده با کیفیت و استاندارد، تجهیزات ب­روز قالیشویی، پرسنل با تجربه، قیمت­ گذاری شفاف، تحویل به­ موقع و… مهمترین ویژگی­ های یک کارگاه قالیشویی خوب است. قالیشویی اردلان با سابقه 50 سال فعالیت در این حوزه، توانسته با رعایت حقوق مشتری و قیمت رقابتی و مناسب، بهترین قالیشویی کرج از نگاه مشتریان شود.

بهترین قالیشویی
بهترین قالیشویی

مدیریت و نظارت مستمر: هر چقدر نظارت و بازدید از کارگر و دستگاه‌های مجموعه بیشتر باشد، احتمال کاهش کیفیت کمتر و کمتر می‌شود و کارگر مجبور است کار خود را به بهترین نحو انجام دهد. در نهایت، مدیریت تخصصی و کارآمد مجموعه، می‌تواند به کاهش قیمت شستشوی فرش منجر شود زیرا مدیریت مصرف، مدیریت پرسنل، مدیریت تجهیزات و همه و همه در قیمت نهایی شستشوی موکت و فرش تاثیر مستقیم دارند.

مواد شوینده: دومین ویژگی، استفاده از مواد شوینده استاندارد است تا علاوه بر حذف لکه‌ها و آلودگی روی فرش، هیچ آسیبی به نقش، رنگ، بافت و گره‌های فرش وارد نشود. بعضی مواد شوینده که در بازار موجود است و قیمت بسیار پایینی هم دارند، یا به‌شدت اسیدی و یا به‌شدت قلیایی هستند و استفاده از آنها، باعث کمرنگ شدن رنگ فرش می‌شود و در دراز مدت نیز بافت فرش را از بین می‌برد. با این حال، متاسفانه استفاده از این مواد شوینده ارزان‌قیمت، قیمت شستشوی فرش را کاهش می‌دهد! زیرا قیمت این دسته از شوینده‌های بی‌نام و نشان، بسیار پایین‌تر از محصولات استاندارد داخلی و خارجی است.

ماشین ­آلات و تجهیزات قالیشویی: موضوع دیگری که وجه تمایز یک قالیشویی خوب است، تجهیزات به‌روز و استاندارد استفاده شده در کارگاه قالیشویی است. دستگاه‌های جدید، علاوه بر اینکه مصرف آب و انرژی مناسب‌تری دارند و به اصطلاح بهینه‌تر شده‌اند، هیچ آسیبی به بافت و گره و رنگ و نقش فرش نیز وارد نمی‌آورند. دستگاه‌های قدیمی که اغلب ارزان‌تر هم هستند و استفاده از آنها باعث کاهش قیمت شستشوی فرش می‌شود، در خلال شست‌و‌شو، آبکشی و خشک کردن فرش، آسیب‌های جزئی و کلی فراوانی به قالی وارد می‌آورند اما همان‌طور که گفتیم، به‌دلیل ارزان بودن اینگونه تجهیزات قدیمی، بعضی کارگاه‌ها اصرار به استفاده از آنها دارند!

تخصص و مهارت پرسنل: تمایز بعدی میان کارگاه‌های قالیشویی، تخصص و انضباط کاری پرسنل است. هر چقدر تجربه، مهارت و وجدان کاری پرسنل و کارگران مجموعه بیشتر باشد، کیفیت شستشو نیز افزایش می‌یابد. بهترین تجهیزات و با کیفیت‌ترین مواد شوینده، اگر توسط پرسنل غیر متخصص استفاده شوند، نتیجه مثبت کسب نمی‌شود و در نهایت، رضایت مشتری نیز جلب نخواهد شد. البته، این موضوع را در نظر داشته باشید که پرسنل متخصص و با تجربه، هزینه دستمزد بالاتری هم دارند که به افزایش قیمت شستشوی فرش منجر می‌شود.

حتما بخوانید  دلیل کدر شدن فرش چیست؟

قیمت گذاری شفاف و تحویل به موقع:  این موضوع هم از جمله ویژگی‌های یک قالیشویی خوب است و مشتری از همان ابتدا می‌داند چه هزینه‌ای می‌پردازد و چه زمانی فرش‌های او آماده می‌شود. در قالیشویی اردلان، قیمت پایه شستشوی فرش‌های ماشینی متری ۲۵ هزار تومان است و این رقم بسته به جنس و نوع لکه و میزان آن و همچنین نوع فرش و جنس آن متفاوت است و این مبلغ به مشتری اعلام می‌شود.

دستگاه­ها و تجهیزات به­روز، نه تنها باعث کاهش قیمت شستشو فرش می­شوند، بلکه احتمال آسیب به گره و بافت فرش نیز از بین می­رود

قیمت شستشوی فرش
قیمت شستشوی فرش

قیمت مهم است اما همه چیز نیست!

تمام کارهای خدماتی از جمله شستشوی فرش، یک نرخ مصوب و پایه دارند و همه فعالان آن حوزه موظف به رعایت قیمت مصوب هستند اما اعداد ارقام آنقدر متفاوت است که در میان ۱۰ مرکز شستشوی فرش نمی‌توان یک رقم ثابت پیدا کرد! علت این اختلاف قیمت، به موضوعات زیادی بستگی دارد که می‌توان از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قیمت مواد شستشو: کیفیت‌های متنوعی از مواد شوینده در بازار موجود است که بسته به نوع تولید کننده داخلی و خارجی و نوع مواد اولیه، قیمت آنها متغیر است. متاسفانه، بعضی از مراکز و کارگاه‌های قالیشویی برای پایین نگه داشتن هزینه‌های شست‌وشو، از مواد بی‌نام و نشان استفاده می‌کند که قیمت پایینی دارند و به شدت بی‌کیفیت هستند. این دسته از مواد شوینده، نه تنها خاصیت پاک کنندگی و تمیزی ندارند، بلکه به دلیل اسیدی یا قلیایی و غیر استاندارد بودن، آسیب شدیدی به فرش وارد می‌کنند و حتی ممکن است باعث کدر شدن رنگ و نقش فرش نیز بشوند.

هزینه‌های جاری کارگاه: برخی از مراکز برای تبلیغ کار خود روی زیربنای کارگاه و وسعت آن مانور می‌دهند و دفاتر گران قیمت و شعب فراوان در بهترین و گران‌ترین نقاط شهر را یک افتخار می‌دانند! در حالی که هزینه نگهداری این شعب و دفاتر که غالباً سرسام آور است، به مشتریان تحمیل می‌شود! و مبالغ مذکور به قیمت نهایی پرداختی مشتری اضافه خواهد شد. لزومی ندارد یک کارگاه چند هزار متری برای قالیشویی در نظر گرفته شود! زیرا هزینه‌های سرسام‌آوری مثل قبض آب، برق، گاز و همچنین استهلاک و… برای نگهداری این مکان‌های بزرگ باید پرداخت شود که در نهایت به افزایش قیمت شستشوی فرش منجر می‌شود. بنابراین، قیمت بالای شست‌و‌شو الزاماً به معنای شست‌وشوی بهتر نیست!

دستگاه‌ها و تجهیزات: تجهیزات و امکانات و ماشین‌آلات جدید و به‌روز، استهلاک کمی دارند و نیازی به سرویس‌های دوره‌های گران ندارند ولی هزینه نگهداری و تعمیر دستگاه‌های قدیمی، سرسام آور است. به‌همین خاطر، بهترین مرکز قالیشویی در کرج و تهران، کارگاهی است که از دستگاه‌ها و تجهیزات به‌روز و کم استهلاک استفاده می‌کند تا هزینه‌های تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای به قدری بالا نباشد که باعث افزایش قیمت شستشوی فرش شود. استفاده از کارشناسان و متخصصان صنعتی در قالیشویی اردلان، احتمال آسیب تجهیزات را به حداقل ممکن رسانیده که در نهایت باعث کاهش نهایی پرداختی مشتری می‌شود.

حتما بخوانید  چگونگی خشک کردن فرش خیس در خانه

حاشیه سود: یکی از تفاوت‌های بزرگ میان کارگاه‌های قالیشویی، حاشیه سود آنهاست. حاشیه سود، یعنی تفاوت میان پرداختی مشتری و هزینه تمام شده شستشوی فرش یا موکت او. هر چقدر حاشیه سود پایین‌تر باشد، به جذب مشتریان جدید کمک می‌کند. البته حاشیه سوداند که در کوتاه مدت باعث کاهش درآمد می‌شود ولی اگر قیمت رقابتی باشد و به جذب مشتریان جدید منجر شود، در دراز مدت به افزایش درآمد و سود کمک می‌کند. بنابراین هرچقدر مشتریان جدیدی اضافه شوند، درآمد مجموعه افزایش پیدا می‌کند و قیمت شستشوی فرش کاهش می‌یابد.

مصرف آب و انرژی: به دلیل تعرفه‌های گران واحدهای صنعتی، اگر در مصرف آب و حامل‌های انرژی مورد استفاده در کارگاه‌های قالیشویی زیاده‌روی شود، هزینه‌های کارگاه مذکور افزایش می‌یابد و در نهایت، قیمت شستشوی قالی و موکت نیز افزایش پیدا می‌کند. تجهیزات قدیمی و دستگاه‌های سنتی، مصرف انرژی و آب بالایی دارند و آن دسته از کارگاه‌هایی که شستشوی فرش را با تجهیزات قدیمی و پرمصرف انجام می‌دهند، قیمت شستشوی فرش بیشتری را از مشتری طلب می‌کنند تا بتوانند قبوض آب و انرژی‌ را پرداخت کنند.

هزینه شستشوی فرش
هزینه شستشوی فرش

رفو و ترمیم فرش 

یکی دیگر از مزیت‌های قالیشویی اردلان، حضور و فعالیت متخصصین حوزه فرش در مجموعه است. متأسفانه بعضی اتفاقات باعث به‌وجود آمدن یک نقص در فرش می‌شوند و از آن جمله می‌توان به سوختگی، پاره شدن، پوسیدگی و حتی لکه‌های سرسخت مثل لکه جوهر اشاره کرد و به‌دلیل قیمت بالای فرش، به‌خصوص فرش‌های دستباف و ابریشمی، ترمیم و رفو بایستی در یک کارگاه مجهز و توسط متخصصین امر انجام شود. رنگ‌های به‌کار رفته در فرش‌های دستباف، منحصربه‌فرد و گره‌های آن ظریف هستند و اگر میان رنگ نخ‌هایی که برای روفو و ترمیم استفاده می‌شود، با رنگ فرش، ذره‌ای تفاوت وجود داشته باشد، رضایت مشتری جلب نخواهد شد. به‌همین خاطر، لازم است برای انجام کارهای ترمیم، روفو‌ پارگی، شیرازه‌زنی، چرم دوزی و رنگ‌برداری، فرش را به یک کارگاه معتبر بسپاریم. برخلاف قیمت شستشوی فرش که یک عدد ثابت و پایه دارد، هزینه رفو فرش‌های ماشینی یک رقم ثابت ندارد و به میزان پارگی و پوسیدگی بستگی دارد. بعد از اینکه فرش به دست متخصصین ترمیم مجموعه قالیشویی اردلان رسید، قسمت‌های آسیب دیده رویت می‌شود و هزینه رفو فرش محاسبه و به مشتری اعلام و در صورت توافق، کار ترمیم فرش انجام می‌شود.

شست­وشو سنتی فرش، به سبب رواج آپارتمان نشینی و خستگی ناشی از کار و آسیب به فرش از بین رفت و کارگاه ­های قالیشویی جایگزین شد

در پایان این موضوع را یادآور می‌شویم که فرش، به‌خصوص فرش‌های دستباف، از جمله کالاهای گران زندگی هستند و ضروری است تا برای شستشوی آنها به یک کارگاه قالیشویی معتبر که از تجهیزات جدید و به‌روز استفاده می‌کنند، مراجعه کنیم. هرگز فریب تبلیغات و قیمت‌های اعلامی بعضی مجموعه‌های غیر استاندارد را نخورید و مطمئن باشید قیمت‌های بسیار پایین که برخی مجموعه‌ها به‌عنوان قیمت شستشوی فرش ارزان اعلام می‌کنند، به‌خاطر استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد بی‌نام و نشان است که به رنگ، نقش و بافت فرش آسیب می‌زند.

    این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *